חיפוש

ההיסטוריה של הזכוכית – מגרגיר חול לצמרת עולם העיצוב

זכוכית טבעית שימשה לייצור כלים שונים כבר בימי קדם. עוד לפני שידעו בני האדם כיצד להפוך חול לזכוכית, הם כבר גילו את תכונות החומר היפהפה והמיוחד הזה ורתמו אותו לצורכיהם.

אבל מאז ועד היום השתנו  פני הדברים לבלי הכר – מגוון סוגי זכוכית מיוצרות על ידי בני האדם למגוון עצום של שימושים – החל ברפואה ומזון וכלה בעיצוב, בניה, אופטיקה ואפילו תרופות.

אז אילו עוד שימושים יש לחומר הנפלא והנפוץ הזה וכיצד מייצרים זכוכית למגוון שימושים עצום?

 

שימושים שונים לחומר ייחודי בתכונותיו

השימוש הנפוץ והמוכר בימינו לזכוכית הוא כפי הנראה בייצור כלי קיבול שונים כמו בקבוקים וצנצנות לאחסון, אבל למעשה זכוכית משמשת את בני האדם למגוון עצום של צרכים בכל תחומי החיים.

תכונותיו המיוחדות של החומר כוללות יכולות איטום יוצאות דופן, שקיפות ברמות שונות, יופי מיוחד וכובש, גמישות המאפשרת מגוון עיצובים, צבעים ושימושים וכמובן שבריריות, שאולי פוגעת בעמידות של המוצרים, אבל מוסיפה ללא ספק לקסם של החומר המיוחד הזה.

 

ייצור זכוכית בשיטות שונות

בימים עברו, לפני שבני האדם למדו כיצד לייצר זכוכית, השתמשו בזכוכית טבעית שנוצרה מחשיפה של חול לטמפרטורות גבוהות מאוד.

כיום נהוג להשתמש בזכוכית שאמנם עשויה עדיין בעיקר מחול, אבל בתוספת חומרים שונים, המשנים את התכונות של החומר. כך אפשר לייצר למשל זכוכית נמסה במים, זכוכית צבעונית, זכוכית נוחה לעיבוד ועוד.

את חומרי הגלם מחממים בטמפרטורה בין 1000 ל – 2000 מעלות צלזיוס כדי להפוך אותו גמיש ורך ואז אפשר לצקת את הזכוכית הנוזלית לתבניות, או לנפח אותה – כמו בשיטות המסורתיות ליצירת כלים מזכוכית.

 

סוגי זכוכית מחוזקת ועמידה

זכוכית מחוסמת למשל, המשמשת לייצור משטחי זכוכית עמידים וחזקים, מיוצרת בתהליך קירור מבוקר. תהליך זה הופך את הזכוכית כמעט בלתי שירה ולכן היא מתאימה למגוון שימושים כמו שמשות למכוניות, ייצור מקלחונים, מעקות, דלתות זכוכית ועוד.

 

לעומת זאת, זכוכית רבודה, הנחשבת גם היא לזכוכית עמידה וחזקה במיוחד, מיוצרת בתהליך שונה בתכלית, כאשר משתמשים בשכבות דקות של זכוכית רגילה, אותן מדביקים זו לזו עם דבק מיוחד. תהליך הייצור של זכוכית רבודה הופך אותה חזקה וכמעט בלתי שבירה, כאשר אם היא בכל זאת נשברת, היא לא מתפזרת לרסיסים חדים ומסוכנים אלא נשארת דבוקה למשטח.

 

פיירקס הוא אולי הסוג המפורסם ביותר של זכוכית עמידה ולא שבירה, המשמשת ליצירת כלים מיוחדים עמידים בחום קיצוני ומתאימים לאפיה ולבישול, בזכות הייצור שלה, המשולב עם חומר מיוחד, המנטרל את השפעות הטמפרטורה על הזכוכית.

דלתות זכוכית

לסיכום

ייצור זכוכית מצריך היכרות מעמיקה עם החומר המיוחד הזה ותכונותיו. ייצור זכוכית מחוסמת, או רבודה, הנדרשת במקרים של ייצור חלונות, מעקות, דלתות זכוכית ואלמנטים גדולים נוספים, דורש מומחיות ומקצועיות ברמה גבוהה, כדי לעמוד בתקנים המחמירים ולשמור על בטיחות המשתמשים. למידע נוסף והזמנת מוצרי איכות מגוונים מזכוכית, לחצו כאן.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
טיפוח גינה עם כלים מוטורים
לבית ולגינה
כלי גינון מוטורים

בשנים האחרונות הובילו פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך להתפתחות של קטגוריות כלי גינון חדשות ובראשן כלי גינון מוטורים – מה שמחולל מהפיכה בענף.   מהו כלי גינון מוטורי? כלי גינון נטענים

מחליקי Yodiva
כללי
מה היא החלקת יודיבה?

החלקת יודיבה היא החלקה שצברה תאוצה בזכות עצמה. בישראל היא משווקת על ידי חברת הייר ליין המוכרת בתחום. והפעם החלטנו לבדוק בשבילכם, אחת ולתמיד, מהי ההחלקה ממנה כולם כל כך

שטרות
פיננסים
לחסוך כסף בהוצאות דירה

אם אתם שוכרים דירה לראשונה, הידיעה כיצד לתקצב את הדירה הראשונה שלכם היא קריטית. ניהול התקציב נכון יאפשר לכם חופשיות עם ההוצאות שלכם ויותר גמישות, ניהול הזמן שלכם אחרת ובסופו

ציוד
בעלי מקצוע
עסקים מומלצים באזור רחובות

מחפשים מידי פעם עסקים מומלצים באזור רחובות? רוצים להזמין שירות כזה או אחר הביתה ומתלבטים לא מי כדאי לכם לפנות? אם כך, אתם לא לבד, כי אם יש משהו ברור,