חיפוש

מה המטרה בהליך פשיטת רגל ואיך עושים את זה?

התעוזה שבפתיחת עסק עצמאי עלולה לגבות לעתים מחיר יקר, בייחוד כאשר בעל העסק נקלע לחובות שאין לו איך לכסות אותם. כחלק מהצורך המדיני והחברתי לסייע למי שנקלע למצב הזה, ניתנת האפשרות לפתוח בהליך פשיטת רגל. הליך פשיטת רגל מאפשר לאנשים לאפס את חובותיהם ולהתחיל מחדש, בין אם יחליטו שהם ממשיכים בדרכם העצמאית ובין אם התכנון הוא לשנות לחלוטין את אופי המשרה שלהם.

 

זו המטרה בהליך פשיטת רגל

מטרת ההליך היא לאפשר לבעל עסק, או חברה, שנקלע לחובות ואין לו יכולת לשלם עבורן לנושים, לפרוע אותם חלקית ולתכנן מחדש את נתיב חייו הכלכליים. בסיום ההליך, השרוי בחובות מקבל צו הפטר, שמשמעותו היא מחיקת כל החובות הנותרים, תוך מתן פטור מהצורך בהחזרתם בעתיד.

מי שיכול לפתוח בהליך זה הוא מי שהחובות שצבר עלו על סכום של 17,307 שקלים, ואין לו את היכולת לכסות אותם במלואם באופן עצמאי.

 

שלבי הליך פשיטת רגל

הליך פשיטת רגל מתבצע על ידי הגשת בקשה רשמית לכונס רשמי באמצעות טופס ייעודי. לאחר שהתייחסותו מתקבלת, מגישים את הבקשה לבית משפט מחוזי, שם ההליך ממשיך להתנהל. בעוד יש מי שבוחר לבצע זאת באופן עצמאי, תוך הבנה שישנם פערי מקצועיות וידע בתחום, מרבית האנשים נוטים לפנות לעורך דין מומחה בתחום, המעניק ליווי וסיוע משפטי. על כך ניתן לקרוא כאן https://www.yml-law.co.il.

 

ההליך נמשך בדרך כלל כ-4 וחצי שנים, ומחולק למספר שלבים מרכזיים:

 

שלב א' – הגשת בקשה לפשיטת רגל

כאמור, את הבקשה מגיש החייב עצמו. היא מגיעה לבית המשפט המחוזי לאחר קבלת התייחסות של הכונס הרשמי.

 

שלב ב' – מתן צו כינוס נכסים

בית המשפט מצידו משיב במתן צו כינוס נכסים. משמעות צו זה היא שהנכסים שנמצאים בבעלותו של החייב הם מוגנים ובלתי ניתנים לשינוי. כמו כן, בית המשפט ממנה מנהל מיוחד מטעמו, שמטרתו היא לפקח על החייב בעת התהליך.

במעמד קבלת הצו, יש היתר לעיכוב כלל ההליכים העומדים נגד החייב, דהיינו אי אפשר להמשיך בפעולת הליכים משפטיים שננקטו נגדו לשם גביית החובות.

 

שלב ג' – חקירת החייב

המנהל המיוחד שממונה על ידי בית המשפט חוקר את החייב, ובכך קובע את מידת היכולת הכלכלית שלו להשבת החובות שנצברו לו. לאחר התחקיר, הוא אמון על גיבוש תכנית לפירעון חלק מחובות החייב, אותה הוא מגיש בסיום לבית המשפט.

 

שלב ד' – תביעות חוב שמוגשות על ידי הנושים

במידה והנושה סבור שהחייב יחוב לו כסף במהלך ההליך, הוא רשאי לתבוע את חובו.

 

שלב ה' – דיון

כ-18 חודשים לאחר קבלת צו הכינוס, מתקיים דיון משפטי אודות בקשת פשיטת הרגל.

 

שלב ו' – ביצוע תכנית הפירעון

 

שלב אחרון – סיום ההליך ומחיקת חובות

לאחר שתוכנית הפירעון מתבצעת במלואה, החייב מקבל פטור מתשלום יתר חובותיו.

שלבי הליך פשיטת רגל

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם