חיפוש

סמלים של חברות: הפסיכולוגיה מאחורי הסימבוליזם

בדתות ובחברות שונות ישנם סימבולים המשמעותיים לאותה קבוצה אתנית.

תפקידם הינו להעניק לקבוצה זהות ושייכות לחברה בה היא נמצאת.

המאמר יעסוק בסמלים של חברות שונות ובהשפעה הפסיכולוגית שלהם.

 

מהו סמל?

הסמל הוא חפץ או רעיון בעל ייצוג, שיש לו עבור האדם משמעות וחשיבות. מבחינה פסיכולוגית, התפיסה בה האדם תופס את החברה בה הוא חי היא למעשה סמלית, כיוון שהיא מקבלת ייצוג.

הסמל יכול להיות מיוצג בצליל או בכתב כמו הסימנים המתמטיים, בג'סטות הנהוגות בחברה או בהקשר למסורת של חברה מסוימת. לדוגמה, ביהדות, הסמל המייצג אותה הוא מגן דוד, כשם שהצלב מייצג את הנצרות, וחצי הסהר והכוכב מייצגים את האסלאם.

הייצוג של הסמל יופיע לעיתים קרובות כביטוי אומנותי. למשל, ביהדות ציורים בהם מופיעה יונה עם עלה של זית מסמלים את השלום, ציורים בכנסיות בהם מופיעה שמש המייצגת את ישו וכד'.

בנוסף, המשמעות של סמל מסוים יכולה להשתנות בין חברה לחברה. למשל, צלב קרס נחשב במזרח הרחוק כסמל המביא מזל טוב, ואילו בתרבות המערב הוא סמל הנאציזם.

 

סמלים ביהדות – כיצד באים לידי ביטוי?

ישנם סמלים בחברות ובתרבויות שונות, שעוברים שינוי עם השנים כמו הצלב או מגן הדוד, אשר עברו גלגולים שונים מבחינה פיזית, אך תמיד עוררו הזדהות ושייכות בתוך התרבות.

אחד החפצים ביהדות המעורר קשר של שייכות לעם ולאל היא המנורה – סמל מדינת ישראל. מבחינה דתית זהו חפץ קדוש שהיה בבית המקדש ושימש את הכוהנים, ומבחינה לאומית זהו חפץ שהפך לסמלה של המדינה וקיבל ערך נוסף.

כשאנחנו מתבוננים בחפצי יודאיקה אנו יכולים לפגוש בכל הסמלים המשמעותיים לדת היהודית שהם בעלי משמעות וערך. לדוגמה, שופר הוא כלי נשיפה שבעבר הרחוק שימש ככלי נגינה וכדרך להתריע על סכנה.

יותר מאוחר הוא קיבל משמעות דתית יהודית, שהפכה למצווה שעד היום מקיימים בחגי תשרי. גם החנוכייה היא סמל דתי, שהפך למנהג בתרבות היהודית עד היום. החנוכייה היא דוגמה טובה לחפץ עם היבט דתי מצד אחד והיבט תרבותי מצד שני. כל החברה היהודית עושה בה שימוש ולאו דווקא המגזר הדתי.

 

תרבויות שונות עם סמלים משותפים

ישנם סמלים שמקורם מארצות ותרבויות אחרות, והם הפכו למשמעותיים בתרבות הישראלית. לדוגמה, החמסה מסמלת הגנה מפני עין רעה ומקורה מארצות ערביות במזרח התיכון ומצפון אפריקה.

על פי האסלאם, היד בעלת חמש האצבעות היא ידה של פאטמה בתו של מוחמד הנביא, צורת העין מסמלת את הדמעה שלה וחמשת האצבעות מייצגות את 5 עמודי האסלאם.

היא תפסה מקום והושרשה בתרבות היהודית מהמאה ה-17 ומאז משמשת כסגולה נגד עין הרע. גם גביע היין ממנו לוגמים בערב שבת ובחג הוא סמל קדוש ביהדות. בנצרות נוהגים ללגום ולקדש עליו בימי ראשון. מכאן ניתן לראות שלסמל יכולה להיות משמעות דומה גם בתרבויות שונות.

 

כיפות לבנות ושחורות

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
נעל חומה
תינוקות
איך לעזור להתפתחות עם נעלי ילדים

תהליך ההתפתחות המוטורי של ילדכם הינו תהליך מהיר וארוך כאחד- עשרות פעולות שונות כמו שכיבה, זחילה והליכה קורות תוך זמן קצר מאוד. גם כאשר הילד גדל, חשוב לסייע לו ולעזור

יועץ משכנתאות
משכנתאות
איך למצוא יועץ שידע לחסוך לכם את המשכנתא

מזל טוב! החלטתם לעשות עוד צעד לקראת הבית הנכסף, ולקחת משכנתא. תהליך מרגש, אך גם סבוך, מבלבל, ולעיתים גם מאיים. מזל שהיום אפשר להיוועץ במומחים, ולמצוא יועץ משכנתא שידע לסייע

גבר מבקש משאלה
אירועים
בר מצווה בכותל מחיר קטן לאירוע גדול

ההשקעה הכספית הנדרשת בעבור בר מצווה יכולה לגרום ללא מעט לחץ נפשי, ולכן רבים מבקשים לבדוק אפשרות להוזלה משמעותית. באמצעות חברת 13בכותל תוכלו להפיק חגיגה אמיתית ומרגשת – במחיר קטן

בעלי מקצוע
האם זה חוקי לשתול ציוד הקלטה אצל מישהו?

עבודתו של חוקר פרטי היא ייחודית ומגוונת, ואנשים רבים נעזרים בשירותיו על מנת לחשוף בגידות במערכת יחסים, על מנת לאתר אנשים שנעלמו או שמסתתרים במקום מחבוא, על מנת לבצע מודיעין