חיפוש

מה באמת צריך לדעת על מחיקת חובות?

לאחר חמש שנים מתחילת הרפורמה, אפשר להגיד שהתהליך החדש של מחיקת חובות הציל רבים מהחייבים בישראל מהידרדרות כלכלית שאין לה מוצא. כאשר חייב עומד בכל התנאים לכניסה לתהליך של קבלת הפטר מההוצאה לפועל, ייתכן ותהיה זו הדרך הטובה ביותר עבורו להתחלה פיננסית חדשה בחייו. בקיאות בהליך כולו והבנה מיטבית בשלבים האפשריים שבדרך, יכולה לסייע למי שמתלבט האם להגיש בקשה מלכתחילה, ואפילו "להניע את הגלגלים" טוב יותר עבור מי שכבר התחיל.

כיצד מתבצעת מחיקת חובות ומה כולל התהליך?

ראשית כל כדאי לדעת, כי על אף שהכוונה של הרפורמה מ 2013 הייתה לאפשר לכל המעוניין לקבל מחיקה חלקית של חובותיו, בניגוד לעבר שבו הזכות הזו נשמרה רק לטייקונים, לא באמת אפשר להגיד שכלל החייבים יכולים להיכנס להסדר. התנאים לתהליך הם נוקשים למדי, ומי שכבר נמצא בתהליך מקביל של פשיטת רגל או שהיה בהליך כזה בחמש השנים שקדמו להגשת הבקשה – מראש לא תאושר בקשתו החדשה. בכל מקרה, חשוב לבצע את ההליך עם ליווי של עורך דין מקצועי לענייני חובות.

מעבר לכך, גם עבור החייבים שזוהי להם הפעם הראשונה שהם מגישים בקשה שכזו, לא מדובר בקבלה מידית. אותם אנשים יצטרכו להוכיח כי הם עומדים בתנאים, ביניהם התמודדות ארוכת שנים- לפחות ארבע – עם חובות כבדים, אי קיומם של נכסים שניתן להשתמש בהם כפירעון וכן חובות שסכומם הכולל אינו עולה על 800,00 שקלים – ולא יותר מ400,000 לכל נושה בנפרד.

מחיקה של חובות
כל מקרה נבדק לעומק באמצעות חקירה רצינית של רשם ההוצאה לפועל, אשר עובר על הנתונים המלאים של מגיש הבקשה. בהנחה והיא מאושרת, ניתן לבצע מחיקה של חלק מן החובות, ולהכין תכנית פירעון לחלק של החובות שנותר.
תכנית פירעון במקרה של אישור הבקשה להסדר, תימשך כשלוש שנים לערך ואמורה לשקף את יכולותיו הכלכליות של החייב, ולסייע לו להתמודד עם ההחזרים לאורך זמן ובצורה נוחה יחסית. כאשר תקופה זו מסתיימת בהצלחה והחלק של חובות העבר מושב במלואו, החייב למעשה אינו נחשב ככזה יותר, והוא יכול להתחיל בצורה "נקייה" מבחינה פיננסית את חייו החדשים.

מתי החלה הרפורמה ומהי המשמעות שלה עבור החייבים?

השינוי החל לפני כחמש שנים, ועד הרפורמה מדובר היה בהליך של שנים שרבים מן החייבים לא יכולים היו לראות את סופו. השלבים לקבלת הפטר היו בעבר הרחוק מייגעים וארוכים, ולא באמת נתנו תקווה למי שנקלע למצוקה כלכלית קשה. המשמעות של הרפורמה היא, בעיקר, קיצור משמעותי ביותר של הדרך להבראה הכלכלית והתמודדות עם החובות בצורה פשוטה יותר, לאחר "תספורת" של חלק מהם ותוך ראיית החייב וטובתו כראשונים במעלה.

מהי המשמעות של קבלת הפטר החובות?

הביטוי "מחיקת חובות" עלול להטעות, כיוון שאין מדובר בהתעלמות כוללת מהכספים שאותם נדרש החייב לשלם, אלא בוויתור על החלק שבהם שחסרונו לא ייסב נזק משמעותי, מבחינה כלכלית, עבור הנושים. זוהי הסיבה, למשל, שכספי מזונות וחובות של משכנתא, לא נכללים ברשימת סוגי החובות שניתן להכניסם להסדר.
עם זאת, תהליך הפירעון שבסופו יתקבל ההפטר מן ההוצאה לפועל, יאפשר פתיחת דף חדש עבור החייב. עבור מי שמתמודדים במשך שנים על גבי שנים עם חובות כבדים ואינם מצליחים "לצאת מן הבור", זהו ללא ספק פתרון אופטימלי, על אף הקשיים שבדרך.
ישנם משרדים שונים העוסקים במחיקת חובות, אותם ניתן למצוא כאן.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם