חיפוש

מאיזה גיל ניתן להבחין בהפרעת קשב אצל ילדים?

כהורה או מטפל, חשוב להיות מודעים לאבני הדרך ההתפתחותיות של ילדים ולעקוב אחר התנהגותם בכל סימן להפרעות התפתחותיות. הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה הפוגעת בכ-5-10% מהילדים בגיל בית הספר. הוא מאופיין בסימפטומים של חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.

במאמר זה נדון בגיל שבו ניתן להבחין בתסמיני ADHD בילדים ובחשיבות האבחון המוקדם של התפתחות הילד.

 

מהי הפרעת קשב וריכוז (ADHD)?

ADHD היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על יכולתו של ילד להתרכז ולשלוט בהתנהגותו. זהו מצב כרוני הנמשך בדרך כלל לבגרות. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לעיתים קרובות לשים לב, להישאר מאורגנים ולהשלים משימות. הם עשויים גם להיות אימפולסיביים, עצבניים, ומתקשים לשבת בשקט.

מהי הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז

תסמינים של הפרעות קשב וריכוז, הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז יכולים להשתנות מילד לילד, אך הם בדרך כלל מתחלקים לשלוש קטגוריות: חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. ניתן להבחין בתסמינים אלו בילדים עד גיל 3. להלן כמה תסמינים נפוצים של ADHD:

אי הקשבה:

– קושי בתשומת לב לפרטים או ביצוע טעויות רשלניות

– קושי להישאר ממוקד במשימות או בפעילויות

– מוסחת בקלות על ידי גירויים חיצוניים

– שכחה בפעילויות היומיומיות

 

היפראקטיביות:

– מתפרע או מתפתל במושבם

– קושי להישאר בישיבה

– ריצה או טיפוס מוגזם

– קושי לשחק בשקט

– מדברים בצורה מוגזמת

 

אימפולסיביות:

– להפריע לאחרים במהלך שיחות או פעילויות

– קושי להמתין לתורם

– פועלים מבלי לחשוב על ההשלכות

– קושי לעקוב אחר כללים או הוראות

 

אבחון התפתחות הילד

אבחון התפתחות הילד, אבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים יכול להיות מאתגר מכיוון שניתן לייחס רבים מהתסמינים להתנהגות נורמלית בילדות. עם זאת, אם ילד מפגין דפוס מתמשך של חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות המפריעים לפעילות היומיומית ולמערכות היחסים שלו, הוא עלול להיות מאובחן עם ADHD.

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה שילדים ייבדקו לאיתור הפרעת קשב וריכוז בבדיקות השנתיות שלהם החל מגיל 4. יש צורך בהערכה יסודית על ידי איש מקצוע בתחום הבריאות כדי לאבחן ADHD. ההערכה עשויה לכלול בדיקה גופנית, סקירה של ההיסטוריה הרפואית של הילד וראיונות עם הורים, מורים ומטפלים אחרים.

אבחון התפתחות הילד

חשיבות האבחון המוקדם

אבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז חשוב מכיוון שהוא יכול לעזור לילדים לקבל את הטיפול והתמיכה המתאימים. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים להיאבק מבחינה לימודית וחברתית, מה שעלול להוביל לדימוי עצמי נמוך ולבעיות רגשיות אחרות. התערבות מוקדמת יכולה לעזור לילדים ללמוד אסטרטגיות התמודדות ולשפר את התנהגותם, מה שיכול להוביל לתוצאות טובות יותר בבית הספר ובחיים.

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז עשוי לכלול תרופות, טיפול התנהגותי ותמיכה חינוכית. תרופות כגון ממריצים ולא ממריצים יכולות לעזור לשפר את הקשב ולהפחית היפראקטיביות ואימפולסיביות. טיפול התנהגותי יכול לעזור לילדים ללמוד אסטרטגיות התמודדות ולשפר את כישוריהם החברתיים. תמיכה חינוכית כמו שיעורים והתאמות בכיתה יכולה לעזור לילדים להצליח בלימודים.

 

טבלה: גיל אבני דרך לאבחון ADHD

גיל אבן דרך
3-4 שנים ניתן להבחין בתסמינים של ADHD
4 שנים האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה על בדיקת הפרעות קשב וריכוז בבדיקות שנתיות
5-6 שנים אבחון ADHD יכול להתבצע אם התסמינים נמשכים ומפריעים לפעילות היומיומית
7 שנים ומעלה אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע בדרך כלל אם התסמינים קיימים במשך 6 חודשים לפחות ומפריעים לפעילות היומיומית

 

סיכום

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה שניתן להבחין בה בילדים מגיל 3. חשוב שהורים ומטפלים יהיו מודעים לתסמינים של הפרעת קשב וריכוז ולחפש אבחון מוקדם של התפתחות הילד אם הם חושדים שילדם סובל מ-ADHD. התערבות מוקדמת יכולה לעזור לילדים לקבל את הטיפול והתמיכה המתאימים, שיכולים להוביל לתוצאות טובות יותר בבית הספר ובחיים.

מאיזה גיל ניתן להבחין בהפרעת קשב אצל ילדים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
צוות
כללי
כמה כסף מגיע לכם על מילואים

לאחר השחרור מהצבא חיילים רבים מוצאים את עצמם נקראים לשירות מילואים מדי שנה, חלק שמח לקחת הפסקה קצרה משגרת חייהם ואחרים קצת פחות שמחים לחזור למדים. ללא קשר למידת השמחה

מחירי ספקים לאירועים
אירועים
מחירי ספקים לאירועים

כאשר אנו מעוניינים לארגן אירוע, בין אם אירוע בטבע או בגן או אולם אירועים, אנו זקוקים לשירותיהם של ספקים שונים כמו אמן חושים או צלם ולשם כך צריך לדעת את

ציוד
בעלי מקצוע
עסקים מומלצים באזור רחובות

מחפשים מידי פעם עסקים מומלצים באזור רחובות? רוצים להזמין שירות כזה או אחר הביתה ומתלבטים לא מי כדאי לכם לפנות? אם כך, אתם לא לבד, כי אם יש משהו ברור,

גרפים
פיננסים
מהו תיקון 190 למס הכנסה

  תיקון 190 למס הכנסה הוא תיקון המאפשר לשכירים או לעצמאיים הנמצאים לפני גיל הפנסיה, להפקיד כספים לקופת הגמל. זאת, במטרה לייצר לעצמם מקור הכנסה קבוע הפטור ממס אם הוא